Ruch kierownicy musi przejść przez szereg elementów, zanim zostanie przeniesiony na koła. Obejmuje to kolumnę kierownicy. Jest to jeden z kluczowych elementów układu kierowniczego i jego uszkodzenie jest bardzo niebezpieczne. W latach 60. i 70. ulepszono konstrukcję kolumny kierownicy, skupiając się na Mercedesie. Od tego czasu sekcja ta została zbudowana w sposób teleskopowy, co znacznie wpływa na jakość i bezpieczeństwo podczas jazdy.

Jak działa kolumna kierownicy?

Kolumna kierownicy służy do przenoszenia momentu obrotowego z kierownicy na skrzynię biegów. Dzięki temu ruch skrętny kół jest proporcjonalny i nie odchylają się one przy zmianie kierunku jazdy samochodu. Kolumna kierownicza C-360 to także pasywny system bezpieczeństwa. W razie zderzenia ma za zadanie pochłaniać energię kinetyczną, chroniąc w ten sposób kierowcę i zmniejszając ewentualne uszkodzenia czaszki lub klatki piersiowej.

Uszkodzony maglownica – objawy i przyczyny

Typowa maglownica powinna wytrzymać co najmniej 10 lat lub ok. 200 000 km. Dużo, ale niestety ten element zwykle wymaga wymiany dużo wcześniej. Główną przyczyną uszkodzeń przekładni kierowniczej jest nierówna nawierzchnia drogi. Jeśli przejdziesz przez dziury, możesz spodziewać się zniszczenia od tego żywiołu. Staraj się unikać wybojów i wybieraj drogi z dobrą nawierzchnią.

Przekładnie kierownicze – regenerowane czy nowe?

Sam magiel jest bardzo kosztownym elementem i czasami warto zachować wyeksploatowaną część. Regeneracja przekładni kierowniczej obejmuje wymianę poszczególnych elementów podzespołu oraz ponowne smarowanie. Robią to wyspecjalizowane warsztaty. Naprawa przekładni kierowniczej nie zawsze jest jednak opłacalna. Wszystko zależy od tego, jak bardzo uszkodzony jest element. 

Niestety regeneracja mechanizmu kierowniczego nie zawsze oznacza to samo. Jest wiele warsztatów, które wykorzystują niewiedzę klientów i wymieniają tylko uszczelniacz. Czasami nawet ta czynność nie jest wykonywana poprawnie, co powoduje kolejną awarię i dodatkowe koszty. Warto więc ustalić, jaki zakres obejmuje regeneracja, aby nie paść ofiarą kogoś, kto wydaje tylko 20-50 zł na komplet uszczelniaczy i bierze 500-1000 zł za wymianę. Należy również uważać przy wymianie serwa na inne teoretycznie zregenerowane — czasem może nie być w tak dobrym stanie, jak powinien.

Kolumna kierownicza C-360 – jaki olej?

W przypadku starych maszyn i mechanizmów kierowniczych wymagania dotyczące oleju smarowego nie są tak wysokie, jak w przypadku nowych maszyn. Oczywiście, używając określenia „stare modele”, nie mamy na myśli wyłącznie popularnych konstrukcji, takich jak ciągniki Ursus C360, Zetory Super czy MTZ, ale także o całą gamę maszyn z lat 80. i 90. (modele serii heavy duty, Zetor 7300 lub serii, uzyskaj licencję Massey Ferguson i inne). 

Instrukcje obsługi ogólnie zalecają Superol, ale są to zalecenia pochodzące jeszcze z podręczników z 1985 lub 1993 roku. Obecnie można usłyszeć wiele negatywnych opinii na temat tego produktu. Z drugiej strony, jeśli traktor „chodzi dobrze” na tym sprawdzonym oleju, to po co go wymieniać i przepłacać?