W II kwartale br. ponad dwukrotnie częściej niż w poprzednim informowano w mediach o szczepionce Janssen Pharmaceutica/Johnson&Johnson – było to 355 tys. publikacji (w I kwartale 142 tys.). Nieznacznie wzrosła liczba doniesień na temat najpopularniejszej szczepionki firm Pfizer i BioNTech – 473 tys. materiałów. AstraZeneca przyciągała uwagę na podobnym poziomie jak w pierwszych trzech miesiącach roku – 425 tys. publikacji – wynika z raportu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

W analizowanym okresie znacznie wzrosła także medialność szczepionki Moderny, która zebrała 367 tys. informacji, czyli o 34 tys. więcej niż w poprzednim kwartale. Z kolei o ponad połowę spadło zainteresowanie mediów Sputnikiem – 29 tys. publikacji w porównaniu do 66 tys. w pierwszych trzech miesiącach roku.

Jednocześnie, jak podaje PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, o milion spadła liczba informacji na temat szczepień względem I kwartału i wyniosła 4 mln publikacji.

Na potrzeby badania przeanalizowano ponad 1 100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych, w tym najważniejsze serwisy społecznościowe oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

1,2 mln publikacji na temat szczepionek i szczepień pochodziło z mediów tradycyjnych, a 2,8 mln z social media. Największe zainteresowania tematem odnotowano na początku kwietnia. Było to związane z informacjami o możliwości rejestracji na szczepienia, które od północy 1 kwietnia zaczęli otrzymywać 40- i 50-latkowie. Jak się okazało, był to jednak błąd w systemie. Zareagowali przede wszystkim użytkownicy serwisów społecznościowych.

Wykres 1. Liczba publikacji na temat szczepień

Najwięcej wpisów i komentarzy pochodziło z Twittera – 57 proc. przekazu oraz Facebooka – 42 proc. Na prowadzenie w Top 10 źródeł najczęściej informujących o szczepieniach na Twitterze wysunęła się Telewizja Republika (1065 publikacji). Na drugą  pozycję spadł PolsatNews.pl, dalej uplasowały się konta PolskieRadio24,plDo RzeczyRadio ZET NEWSTvp.infoForsal.plFaktyTVNPolskie Radio 24, Onet Wiadomości.

Największy zasięg – ponad 1,7 mln potencjalnych kontaktów – w minionym kwartale osiągnął post opublikowany na Facebooku przez Warto Rozmawiać, będący rozmową na temat szczepień przeprowadzoną przez Jana Pospieszalskiego z dr. Zbigniewem Hałatem. Wpis miał ponad 12 tys. reakcji.

Źródło: Facebook.com

Przekaz w mediach tradycyjnych zdominował internet – 89 proc. materiałów. 7 proc. należało do stacji radiowych, 2 proc. do telewizyjnych. Na szczycie zestawienia top mediów informujących o szczepieniach z wynikiem blisko 2,5 tys. materiałów znalazło się Polskie Radio 24. W co dziesiątej informacji na antenie poruszano temat szczepień. Na 2. miejscu uplasował się Polsat News – 2,1 tys., a za nim TVP Info – 1,9 tys., TVN24 – 1,7 tys. oraz  Radio Tok FM – 1,4 tys.

W mediach regionalnych odnotowano 1 mln publikacji. Podobnie jak w poprzednim kwartale, najwięcej informacji pojawiło się w województwie śląskim – 103 tys., dolnośląskim – 100 tys., mazowieckim – 99,8 tys. oraz wielkopolskim – 94 tys.

Wykres 2. Mapa obrazująca liczbę publikacji (kolor biały) oraz liczbę zaszczepionych w poszczególnych województwach (kolor czerwony) – stan na 01.07.2021, źródło: Ministerstwo Zdrowia

POBIERZ Raport medialny „Szczepienia”

Źródło:

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring

www.facebook.com/PSMMonitoring