Oring jest okrągłym pierścieniem gumowym, który jest zwykle używany do uszczelniania. Oring tworzy niezawodne uszczelnienie całej konstrukcji, które zapobiega przedostawaniu się niechcianych cieczy czy innych produktów. Oringi są bardzo trwałymi uszczelnieniami, cenionymi za swoją uniwersalność. Dzięki temu oringi są często stosowane w maszynach i urządzeniach, które pracują pod wysokim ciśnieniem. Uszczelki są nieodłącznym elementem wielu maszyn.

Czym jest oring? Z jakich materiałów produkowane są oringi? FKM, EPDM, NBR

Oringi to rodzaj pierścieni gumowych o okrągłym przekroju, które znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach, zwłaszcza w maszynach i urządzeniach pracujących pod wysokim ciśnieniem. 

Najważniejszą cechą jaką posiadają pierścienie uszczelniające jest to, że nie pozwalają one na przeciekanie płynów i gazów w urządzeniach przemysłowych przez powierzchnię uszczelniającą. Ich kształt sprawia, że łatwo umieszcza się je w rowkach, gdzie dzięki swojej elastyczności pozostają na swoim miejscu.

Uszczelki takie jak oringi produkowane są z wielu różnych materiałów. Warto wiedzieć, że każdy surowiec, z którego wytwarza się uszczelnienia techniczne wykazuje odmienne właściwości. Zarówno standardowe oringi, jak i te spełniające specjalne wymagania, mogą być wykonane z różnych rodzajów gumy, w tym butylowej, neoprenowej, silikonowej i EPDM. 

Ich kształt sprawia, że są chętnie wykorzystywane do uszczelniania różnego rodzaju urządzeń. Szczególnie często stosowane są w maszynach i urządzeniach, które pracują pod wysokim ciśnieniem: zaworach, pompach czy pojemnikach, w których przechowywane są materiały niebezpieczne. Nie bez znaczenia jest również uniwersalny charakter jaki posiadają uszczelnienia tego typu, dzięki któremu mogą być one wykorzystywane w wielu dziedzinach. Skuteczność i szeroki zakres zastosowań to największe zalety tego typu elementów.

Uszczelnienia techniczne i ich zalety. Dlaczego warto stosować oringi? Zastosowanie oringów

Kształt oringów nadaje im użyteczne właściwości, które sprawiają, że mogą one pełnić różne funkcje: mogą być bez problemu produkowane zarówno w dużych rozmiarach, jak i bardzo małych; ich elastyczność pozwala na indywidualne dopasowanie do każdej powierzchni; stabilność wymiarowa pozwala im zachować stałe wymiary nawet w przypadku zmian temperatury lub agresywnego środowiska. Co więcej, dzięki swojej elastyczności nie mają tendencji do nagłych uszkodzeń.

Jak dokładnie działa Oring?  Uszczelnienia techniczne w użytku 

Oringi można znaleźć w wielu urządzeniach i maszynach, na przykład w układach hydraulicznych czy niektórych typach silników. Są one również powszechnie stosowane w samolotach i statkach kosmicznych do uszczelniania części, które muszą wytrzymać wysokie ciśnienie, pozostając jednocześnie elastyczne i sprężyste. 

Ogólna zasada polega na tym, że gdy ciśnienie naciska na jedną stronę (a więc ściska ją), jest ono przenoszone w punkcie styku z innym obiektem (krawędź obiektu przyciśnięta do płaskiej powierzchni). Ściskanie powoduje zatem powstanie siły „promieniowej” na zewnątrz, która zapobiega przeciekaniu przy wysokich ciśnieniach. 

Oringi tworzą również uszczelnienie pomiędzy dwoma ruchomymi częściami, które w rzeczywistości nie stykają się ze sobą, ale muszą naciskać na siebie, aby zapewnić uszczelnienie. Kiedy są one dociskane do siebie przez te siły, deformują się i zajmują większość przestrzeni pomiędzy nimi, tworząc szczelność. 

Najważniejszą cechą, jaką posiada o-ring, jest to, że dopasowuje się on do kształtu przestrzeni, w której jest umieszczony, nawet jeśli działają na niego siły wewnętrzne. O-ringi to gumowe uszczelnienia o najwyższej jakości. Dlatego nie bez powodu spektrum zastosowania oringów ciągle się poszerza.

Na przykład w pompach i systemach hydraulicznych służą jako uszczelnienie pomiędzy pompą a silnikiem hydraulicznym, lub w samochodowych skrzyniach biegów pomiędzy dwoma biegami. W silniku samochodowym zapobiegają wyciekaniu oleju przy wysokiej temperaturze i ciśnieniu, dzięki czemu smarowanie odbywa się tylko tam, gdzie jest potrzebne. Pierścień gumowy naciska na obie powierzchnie w równym stopniu, dopasowując się idealnie do struktury przestrzennej obu powierzchni. Pozwala to na bardzo dobre uszczelnienie przed wyciekiem płynów takich jak benzyna, płyn przekładniowy (w automatycznych skrzyniach biegów) i płyn hamulcowy (w hamulcach elektrycznych).

Warto jednak pamiętać, że bardzo ważne jest zastosowanie odpowiedniego materiału do produkcji uszczelnienia – NBR, EPDM, FKM/VITON/FPM – to tylko niektóre z nich. O-ringi nie zawiodą wtedy, gdy będą dostosowane do wymagań konkretnej maszyny czy produktu. Dostępne na rynku materiały są na tyle różnorodne, że z pewnością dopasujemy surowiec do każdego miejsca.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą produkującą uszczelki FKM FPM Viton – Kedarix https://kedarix.com/