uszkodzone auto

Wg danych autobaza w 2019 roku ⅓ aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

Jeszcze w 2019 roku z danych autobaza, wynikało, że ⅓ aut oferowanych na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Czyli co trzeci samochód miał jakąś historię szkód.

Dotyczy to 34% pojazdów marki Audi i Opel; 35% pojazdów marki Volkswagen; 37% pojazdów Renault i 38% pojazdów marki Ford” – mówił Piotr Korab członek zarządu Autobaza.pl w 2019 roku.

Obecnie udział szkód w tych autach zbliża się do 50%. Dokładniej: szkodowość aut marki Audi wynosi 48%, Opla 46%, Volkswagena 47%, Renault 45%, natomiast Forda 47%.

Oznacza to, że coraz trudniej jest kupić bezszkodowe auto na rynku wtórnym. Obecnie, w sytuacji kiedy tych aut brakuje, a ceny poszły w górę, klienci muszą zapłacić więcej, a mają do wyboru towar gorszej jakości. Niemal co drugie auto miało odnotowaną jakąś szkodę.

Czym chcą jeździć Polacy?

Zdecydowanie utrzymuje się zainteresowanie popularnymi modelami Audi, Volkswagena czy BMW.

MARKA MODEL % WYSZUKIWAŃ NA AUTOBAZA.PL
OPEL ASTRA 3,9%
AUDI A4 3,8%
VOLKSWAGEN GOLF 3,4%
BMW SERIA 3 3,3%
FORD FOCUS 3%
VOLKSWAGEN PASSAT 2,8%
FORD MONDEO 2,6%
BMW SERIA 5 2,2%
AUDI A6 2%
SKODA OCTAVIA 2%
AUDI A3 1,8%
RENAULT MEGANE 1,6%
OPEL INSIGNIA 1,4%
HONDA CIVIC 1,3%
FORD FIESTA 1,3%
OPEL CORSA 1,2%
SEAT LEON 1,2%
KIA CEED 1%
TOYOTA COROLLA 1%
NISSAN QASHQAI 1%

Ale najwięcej wyników wyszukiwania w autobaza odnotował Opel Astra – z wynikiem 3,9% wszystkich sprawdzeń. Na drugim miejscu znalazło się Audi A4 z wynikiem 3,8%. Na trzecim miejscu – popularny Volkswagen Golf 3,4% sprawdzeń, czwarte miejsce to BMW Seria 3,3% sprawdzeń, a piąte miejsce należy do Forda Focusa – 3%.

Modele te wszystkie razem stanowią ponad 17% wyszukiwań na autobaza.pl. Wśród tych najczęściej sprawdzanych modeli aut, odsetek szkód również oscyluje wokół 50%. Z czego niestety dwa modele BMW Seria 3 I Ford Focus przekroczyły już próg 50%. A wynosi on u nich odpowiednio: 53% i 51%.
Najpopularniejszy Opel Astra ma odsetek szkód na poziomie 49%, Volkswagen Golf na poziomie 47%, a Audi A4 na poziomie 46%.

Czy ten niekorzystny dla kupujących trend będzie nadal postępował? Prawdopodobnie tak – dopóki nie ustabilizuje się sytuacja spowodowana przez COVID-19. Słaby kurs PLN, okresowe zamykanie granic, już przełożyło się na wzrost cen i mniejszą podaż. Czy po pandemii rynek wtórny będzie w lepszej kondycji? Trudno powiedzieć. Miejmy nadzieję, że tak. Być może postępująca wymiana aut na elektryczne w Zachodniej Europie przełoży się na większą podaż aut spalinowych w naszym kraju” – twierdzi Piotr Korab członek zarządu autobaza.pl

Przebiegi aut na rynku wtórnym

Bardzo ciekawe wnioski rysują się również z obserwacji przebiegów aut. Patrząc na poniższy wykres widać wyraźnie, że największe roczne przebiegi robią auta najmłodsze – do 5 lat. Od 5 do 10 lat przebiegi nieco “wyhamowują”. Potem nieznacznie ruszają do przodu, jednak widać zdecydowanie, że krzywa przyrostu km się “wypłaszcza”.

Od ok. 2001 rocznika (20-letnie auta) liczba przejechanych km zaczyna spadać… I dochodzi do takiego absurdu, że średnie przebiegi aut piętnastoletnich, są na tym samym poziomie co średnie przebiegi aut trzydziestoletnich….

Niestety w Polsce zarówno odczyty przebiegu, jak i bezszkodowość aut jest prawdziwą bolączką wtórnego rynku aut. Kupujący chcą wierzyć w niskie przebiegi czy bezszkodowe auta, a handlarze bezwzględnie to wykorzystują.


Źródło: Informacja prasowa

Agnieszka Celejowska
e-mail: [email protected]